Teknik- og Miljøforvaltningen har allerede fremlagt 3 modeller til forslag til gadeudvikling. En rød som skal skabe plads til leg, en grøn som vil forgrønne gaderne og en blå med vand og klimasikring.
Der skal selvfølgelig forsat være mulighed for varetransport og flytning.Konkret forslår vi, at byrådet, gadens beboere og områdets fællesråd samme skal finde frem til den model, som passer i den konkrete gade.
• ”Aarhus er ved at sande til i cykelister. Dagligt kører 10.000 cykelister igennem Mejlgade og 8.000 igennem Skolegade. Det er vores cykelstisystem simpelthen ikke gearet til, og det skaber dagligt farlige situationer. Vi vil sætte penge af til at udbygge forholdene for cyklister og gående, og samtidig begynde at lukke gader af og sætte bilerne bagerst.”
• ”Byrummet i Aarhus kan og skal bruges til andet end opmagasinering af biler. Omkring 70% af en almindelig gade i Aarhus bruges i dag til bilkørsel og parkering. Derfor forslår vi konkret, at Vestergade, Mejlgade og Skolegade lukkes helt for biler, og vi er selvfølgelig åbne for at se på andre gader i byen.”
• ”I København har de rigtig gode erfaringer med at lukke gader for biler, for at skabe mere plads til børn, voksne og cykelister fremfor passiv parkering. Byrummet i Aarhus er begrænset, og der skal ikke være nogen tvivl om, at vi vil sætte bilerne bagerst og samme med byens borgere finde frem til hvad gadens rum i stedet skal bruges til.”
• ”Hvem har besluttet at alle gader skal bestå af 2 små fortov, 2 rækker parkerede biler og en vejbane i midten? Al den plads kan bruges meget bedre. Vi kan sammen skabe aktive byrum, med hyggekroge, hvor mennesker kan mødes, legepladser lige nede på gaden til byens børn og flere grønne åndehuller, hvis vi sammen sætter bilerne bagerst.”
Udtaler spidskandidat for Enhedslisten Keld Hvalsø Nedergaard
Links:
http://stiften.dk/aarhus/Cyklismen-eksploderer-Cyklisterne-giver-Aarhus-store-udfordringer/artikel/473746
Kontakt for yderligere kommentarer:
Keld Hvalsø Nedergaard
TLF: 28 24 58 24
Mail: [email protected]