Ja til grøn mad – til gavn for klima og sundhed

Vi skal have mere grøn mad og mere økologisk mad til gavn for klimaet og sundheden. Det mener Enhedslisten i Aarhus Byråd, og det har vi gjort i adskillige år. Det skal være tilbud og ikke tvang, og så kræver det altså, at byrådet afsætter penge til at føre det ordentligt ud i livet.

Debatindlæg, 19.12.2018, Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Debatten har været livlig om forslaget fra S, R og AL om mere plantebaseret kost i de kommunale køkkener, en såkaldt klimapolitisk fødevarestrategi. Enhedslisten er blevet spurgt, om vi ikke støtter den dagsorden.

Jo, er svaret. Det gør vi da. Og vi har selv tidligere stillet forslag netop om dette. Men dengang ville hverken Socialdemokratiet eller Radikale støtte os. Først troede vi lige, at dette havde ændret sig. Men nu ser vi til vores store overraskelse, at S alligevel ikke støtter deres eget forslag.

Allerede for fire år siden, i august 2014, stillede Enhedslisten forslag i byrådet om en ugentlig vegetardag i Aarhus Kommunes køkkener og kantiner, til gavn for klima og sundhed. Forslaget blev desværre ikke vedtaget. Socialdemokratiet sagde nej, de ville hellere have mere økologi, sagde de i hvert fald. Også Radikale sagde nej dengang, mens Alternativet ikke var i byrådet.

Enhedslisten går varmt ind for mere økologi. Til budgetforhandlingerne i efteråret 2017 stillede vi derfor forslag om at få 100 pct. økologi i kommunens køkkener og madtilbud inden 2021. Men det blev afvist og kom ikke med i budgettet. Ligesom vi dengang heller ikke fik vedtaget vores budgetforslag om gratis økologisk mad til alle børn i de aarhusianske daginstitutioner.

Nu siger borgmester Jacob Bundsgaard, at Socialdemokratiet vil have mere økologi. Tak for det. Bedre sent end aldrig, vil vi så sige. Men det glæder os da.

I debatten i byrådet har vi understreget, at der i daginstitutioner og på plejehjem skal være personale nok, så maden kan blive tilberedt og spist på en ordentlig og rolig måde. Det er desuden vigtigt, at bestyrelser og institutioner inddrages i at finde de rigtige løsninger, så vi sikrer demokrati og brugerindflydelse.

Men hvis vi virkelig skal opnå at få mere økologi i kommunens køkkener, så kræver det altså, at der afsættes penge til at få det gennemført. Det viser et notat fra 2017, da vi foreslog det. Men det er der måske flertal for nu. Det vil vi da hilse med glæde.

Enhedslisten har i øvrigt også lige stillet et andet klimavenligt forslag, der fik ros i byrådet, nemlig at der laves en plan for udvikling af biodiversiteten i Aarhus, således at vi har en bi- og insektvenlig kommune.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende