Stop nedrivnings-vanviddet – EL går fra forhandlinger

Enhedslisten forlader forhandlingerne om de såkaldte ghetto-planer. Vi vil ikke være med til det politiske amok-løb, der fører til nedrivning af flere hundrede almene boliger samt tvangs-spredning og stor usikkerhed om hus og hjem for tusindvis af aarhusianere. Vi appellerer til de øvrige politiske partier om at stoppe dette nedrivnings-vanvid.

Pressemeddelelse, 19.6.2018, Keld Hvalsø og Lone Norlander, Enhedslisten i Aarhus Byråd.

Et politisk flertal i Aarhus Byråd er på vej til at beslutte, at der i Gellerup skal nedrives 9 boligblokke med 600 familieboliger. Desuden vil man sætte 120 boliger til salg og nybygge 1.600 ejerboliger samt 450 erhvervsenheder. I Bispehaven lægges der op til, at der skal nedrives 3 blokke med i alt 318 familieboliger, foruden byggeri af 420 ejerboliger og 225 erhvervsenheder.

De familier, hvis boliger rives ned, vil ifølge planen ikke få tilbudt en anden lejlighed i Gellerup og Bispehaven. De vil blive tvangs-forflyttet til resten af Aarhus, hvor der så skal findes omkring 1.000 familieboliger. Det bliver en massiv udfordring, og der er ingen plan for, hvor disse mennesker skal flytte hen. Mange af disse familier, der har dårlig økonomi, risikerer en kraftigt forhøjet husleje, hvis de da ikke sættes foran andre i boligkøen.

”Vi forstår ikke, at borgmesteren har så travlt med at haste forhandlingerne igennem. Loven er jo ikke vedtaget endnu, så vi kender slet ikke de præcise retningslinjer. Med en beslutning nu, risikerer vi store og unødvendige udgifter for kommunen. Vi forstår heller ikke, at borgmesteren går forrest for at få vedtaget en plan med dette usympatiske indhold,” siger Keld Hvalsø.

Med den plan, der nu forhandles om, vil Helhedsplanen for Gellerup og Toveshøj blive smidt i papirkurven. Det årelange arbejde, hvor beboerne har været inddraget, bliver brutalt skrottet.

”Vi er helt målløse over, at man fuldstændig vil tilsidesætte borgernes inddragelse. Som beboer i Gellerup må man da i den grad føle sig snydt og bedraget af politikerne, hvis det årelange arbejde med at omdanne bydelen nu pludselig bliver skrottet til fordel for et galoperende nedrivnings-vanvid, hvor man risikerer at bliver tvangs-forflyttet til en anden bydel. Der er tale om et stort demokratisk underskud, som vi slet ikke kan være bekendt,” siger Lone Norlander.

Enhedslisten appellerer til de øvrige partier i byrådet, især S, SF, R og AL, om at stoppe nedrivnings-vanviddet og tvangs-forflytningen af mere end 3.000 aarhusianere.