Enhedslisten kræver øjeblikkeligt stop for tvangsbusning af DSA børn

Børn med et andet modersmål end dansk er i flere år blevet frataget det frie skolevalg og tvunget til at køre i bus til og fra den skole kommunen har valgt til dem.

Pressemeddelelse, 29.3.2017, Maria Sloth, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten

Det har været et kæmpe indgreb i familiernes beslutningskompetence og det har givet børnene mindre tid til fritidsinteresser, leg med kammeraterne eller tid til lektierne. De børn, der i forvejen har den største udfordring med sproget er altså dem, der af kommunen gives de ringeste forudsætninger for at arbejde med deres skolearbejde.

Sloganet fra tilhængerpartierne har været at man lettere lærer dansk, hvis man er omgivet af danske kammerater. Det er et opfundet eksempel som empirien ikke bakker op om.

Data fra Børn og Unge viser, at de børn, der fratages deres frie skolevalg, hverken klarer sig bedre eller har større progression end de børn, der går på den lokale skole. Med andre ord, den dyre og indgribende løsning har ingen effekt.

Derfor kræver Enhedslisten et øjeblikkeligt stop for tvangsspredningen af DSA børn. Børnene og deres familier skal have præcis samme rettigheder som børn, der er bedre til det danske sprog.

Pengene bør i stedet gå til modersmålsundervisning, som vi har empiri på øger børnenes sproglige niveau i dansk.

“Tvangsspredningen af elever med dansk som andetsprog er et diskriminerende indgreb i familiernes hverdag og en dyr løsning, som nu ikke overraskende viser sig at være stort set uden effekt,” udtaler Maria Sloth, formand for Børn og Unge udvalget.

Hun understreger at der er problematikker med det frie skolevalg, men at så længe det findes, bør det gælde alle børn.

Udfordringen med for mange elever med mangelfuldt dansk på én skole bør løses boligpolitisk, ad frivillige ordninger eller som Enhedslisten foreslår ved at sætte ind med modersmålsundervisning, som vi ved virker.