Keld Hvalsø

Giv de hjemløse husly på rådhuset i vinterkulden

Aarhus Kommune bør hjælpe de hjemløse med et sted at sove i vinterkulden. Sådan gør man i Paris, hvor borgmesteren har åbnet rådhuset for de hjemløse. Det kan vi lære af i Aarhus, hvor der er et stigende antal hjemløse, så det stiller Enhedslisten forslag om i byrådet.

Pressemeddelelse, 23.11.2018, Keld Hvalsø, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Hjemløsheden i Danmark er stigende. Som det eneste land i Norden har vi flere og flere hjemløse unge i alderen 18-29 år. Det er bekymrende. I Aarhus er det seneste tal, at der er 767 hjemløse i byen. Halvdelen af dem er unge.

”Det er et alt for højt tal, og det skal der gøres noget ved. Lige nu stiger antallet af hjemløse, samtidig med at temperaturen falder og flere og flere fryser. Faren for at mennesker dør på gaden denne vinter er overhængende,” siger Keld Hvalsø, Enhedslisten i Aarhus Byråd.

På baggrund af dette er der behov for, at vi udvider mulighederne for at hjemløse kan få en seng at sove i denne vinter. Det kan gøres ved at åbne op for overnatning i de offentlige bygninger, i Aarhus centrum, der står ubrugte hen, eller hvor dele af bygningen ikke bruges.

”I Paris har borgmesteren tilbudt rådhuset til de hjemløse. Det er da en virkelig flot gestus, som vi kan lære af. I Aarhus ser vi gerne, at byen kan vise en lignende generøsitet,” siger Keld Hvalsø.

Der er brug for et beredskab, der kan sikre mad og adgang til et opvarmet lokale med en seng at sove i. Kommunen kan desuden opfordre virksomheder til at gøre det samme.

Enhedslisten foreslår:

Byrådet pålægger rådmanden at finde egnede lokaler i kommunens bygninger og hos andre offentlige myndigheder, og evt. private virksomheder. Etablere et beredskab der kan sikre adgang til et opvarmet lokale med en seng at sove i. Kontakte organisationer, eller andre der kan sikre mad til de hjemløse.

Forslaget er på byrådsmødet d. 28.11.2018

Artikel om tilbuddet til de hjemløse fra borgmesteren i Paris