Protest mod nedskæringer i Aarhus 13.9.2018

Usmagelig skønmaling af nedskæring på 180 mio. kr.

180 mio. kr. skal spares på velfærden i Aarhus ifølge budgetforliget indgået af nedskærings-partierne i Aarhus Byråd. Forliget forsøges solgt til borgerne som ansvarligt, og ved at man har ”fjernet en række forslag med de mest negative konsekvenser for borgerne”. Jo, tak. Tilbage står en lang række meget negative konsekvenser af nedskæringer for 180 mio. kr. Det vil gøre ondt.

Pressemeddelelse, 21.9.2018, Keld Hvalsø og Lone Norlander, medlemmer af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Brutale nedskæringer i Aarhus kommunes velfærd er ikke ”nødvendig politik”, sådan som det beskrives. Det er et politisk valg.

”Vi forlod forhandlingerne, fordi vi ikke vil være med til de store nedskæringer på velfærden. Vi fremlagde et grundigt gennemarbejdet forslag, der kunne aflyse alt dette, men det ville nedskærings-partierne ikke lytte til. De vil på tragisk vis hellere skære i velfærden nu, for siden at kunne dele godbidder ud i den kommende valgkamp,” siger Keld Hvalsø, Enhedslisten.

På flere områder er der grund til at være meget bekymret for de kommende besparelser, der lægges oveni tidligere besluttede besparelser. Det gælder på socialområdet mht. handicappede, BPA-, bostøtte og ledsageordningen, psykisk syge samt udsatte børn og unge. Det gælder også på ældreområdet, der i forvejen er meget hårdt presset, hvor fremover f.eks. nogle ældre skal sove med deres kompressions-strømper på flere nætter om ugen.

”Vi er oprigtigt kede af, at vi ikke kunne blive og påvirke forhandlingerne i en mere positiv retning. Vi har fået opbakning til vores politiske linje fra et flertal af aarhusianerne, der hellere vil betale mere i skat end få skåret i velfærden, og det har den aarhusianske fagbevægelse også støttet. Men det har byrådets flertal desværre ikke villet lytte til,” siger Lone Norlander, Enhedslisten.

Opstandelsen blandt forældre har heldigvis afværget de helt store nedskæringer på skoler- og daginstitutioner, hvilket er glædeligt. På kulturområdet er det meget skadeligt for den kulturelle mangfoldighed, at man beskærer kulturpuljerne.

Selvom vi gik, har vi trods alt fået sat nogle aftryk i budgettet med vores forslag, det glæder vi os over, mht. skovrejsning, matematikvejledere og bevarelse af Midtbyklubben.

Om budgetforliget på Aarhus Kommunes hjemmeside