Keld Hvalsø og Lone Norlander

Nej til ghetto-udspil og til opbakning fra magistraten i Aarhus

Enhedslisten tager afstand fra regeringens ghetto-udspil og Socialdemokratiets forsøg på med eget udspil at overtrumfe regeringen. Enhedslisten tager afstand fra magistratsflertallets opbakning til de to udspil.

Pressemeddelelse, 21.3.2018, Keld Hvalsø og Lone Norlander, Enhedslisten i Aarhus Byråd

Enhedslisten tager afstand fra den racisme og stigmatisering, som lyser ud af udspillene.

Enhedslisten tager afstand fra de voldsomme overgreb på hele den almene boligsektor, som udspillene indeholder, både hvad angår lejernes penge i Landsbyggefonden, hvad angår beboernes rettigheder som medlemmer af en boligorganisation, og hvad angår beboerdemokratiet.

Enhedslisten tager afstand fra den hæmningsløse statskontrolopbygning i forhold til de almene boligselskaber og i forhold til kommunerne, som udspillene indebærer.

Enhedslisten tager afstand fra den omfattende tvang, umyndiggørelse, fattiggørelse og forskelsbehandling som udspillene indebærer.

Enhedslisten tager afstand fra ghettoudspillenes kvotering i skoler og daginstitutioner – kvoter er for fisk, ikke for mennesker.

Enhedslisten tager afstand fra den forslumning af boligområder, som vil være en følge af at tømme dem for daginstitutioner og skoler, og som vil være en følge af den uendelige udskydelse af renovering, som tyveriet fra Landsbyggefonden vil medføre.

Enhedslisten tager afstand fra nedrivning og salg som middel til løsning af sociale problemer – ingen får et bedre liv af at blive smidt ud af boligen, ingen får job af at ens bolig bliver revet ned eller solgt hen over hovedet på én.

Enhedslisten tager afstand fra de voldsomme ekstra belastninger af kommunernes økonomi, som udspillene indebærer.