Peter Hegner Bonfils

Udfordring fra midtbyens grønne vagthund

Peter Hegner Bonfils, Enhedslisten, er midtbyens grønne vagthund i byrådet. I fire år har Peter i teknisk udvalg kæmpet hårdnakket mod at midtbyen spoleres af spekulations-byggerier, og desværre også mod et flertal i byrådet. I valgkampen lyder der pludselig andre toner fra nogle byrådspolitikere. De udfordres nu på deres holdninger.

Pressemeddelelse, 17.11.2017, Peter Hegner Bonfils, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus og medlem af Teknisk Udvalg

Rækken af store og malplacerede spekulations-byggerier ligger som talrige sørgelige skampletter i midtbyen. Disse ejendomme er som regel alt for store, de passer ikke ind i gaden, og de giver ikke plads til lys, luft og grønne områder. De kan ses i Grønnegade, Tunøgade, Sølystgade, Trøjborgvej, Montanagade og mange andre steder. Ja, snart også på Skovvejen.

”Vi er de eneste, der i teknisk udvalg, og dermed også i byrådet, har kæmpet for byggeri, der tilpasser sig midtbyen, og som giver ordentlig plads til lys og luft og grønne områder. Det vil vi fortsætte med, også efter valget. Det er ikke bare noget, vi lover,” siger Peter Hegner Bonfils.

Flere politikere har her i valgkampen pludselig meldt sig på banen for forsvar af 40 procent udearealer ved byggeri i midtbyen, noget som Enhedslisten længe har kæmpet indædt for at forsvare som et led i Kommuneplanen. Men nogle politikere siger ét ved vælgermøder, hvorefter deres parti står med en anden holdning i byrådssalen. Det er utroværdigt.

”I Enhedslisten står vi stejlt på, at byen er for mennesker, så der skal være lys og luft og grønne områder. Vi rokker os ikke fra den meget vigtige bestemmelse i Kommuneplanen om 40 procents udearealer ved byggeri i midtbyen. Og nu udfordrer jeg de øvrige politikere i byrådet til at melde klart ud inden valget, hvor de står mht. dette,” siger Peter Hegner Bonfils.

Peter Hegner Bonfils har ikke kun forsvaret midtbyen mod skæmmende spekulations-byggeri, men også indædt kæmpet for forbedringer og fået flere igennem, f.eks: 50 mio. kr. til bedre mobilitet i midtbyen og til at lave Vesterbro om fra et trafik-helvede til et torv for mennesker. 10 mio. kr. til bedre forhold for fodgængere. Forbedringer af sikkerheden for cyklister.