Liv eller død – cyklister skal sikres

Liv eller død kan på tragisk vis være et dagligt spørgsmål for cyklister i Aarhus midtby. Flere gader og vejkryds er alt for farlige, som Enhedslisten Aarhus Midtby ofte har sagt. Cyklister skal kunne køre i sikkerhed. Børn skal trygt kunne cykle i skole. Farlige gader og vejkryds skal sikres.

Pressemeddelelse, 26.10.2017, Enhedslisten Aarhus Midtby, Peter Hegner Bonfils

Det skal være mere attraktivt og sikkert at cykle i Aarhus. Ja, sådan er visionen for byrådets cykel-handlingsplan. Men det går uendeligt langsomt med at føre den ud i livet. Og med den støt stigende biltrafik bliver utrygheden for cyklister større og større, for hver dag der går.

Enhedslisten Aarhus Midtby har gang på gang peget på flere farlige og meget trafikerede gader, hvor der skal anlægges cykelstier, for at få bedre sikkerhed. I kommunens budget har Enhedslisten fået penge til cykelbaner i Nørregade, Nørre Allé og Vesterbrogade. Men intet sker der.

”Vi har så mange gange peget på flere farlige og meget trafikerede gader, hvor der skal anlægges cykelstier, så sikkerheden kan forbedres. Der er påtrængende brug for et sammenhængende cykelsti-system i midtbyen,” siger Peter Hegner Bonfils, byrådsmedlem for Enhedslisten.

For at understrege vigtigheden af sikre cykelveje i Aarhus midtby holdes en cykel-demo:

Mandag d. 30. oktober – start kl. 15.30 – fra Mindegade 10

Der cykles en rute i midtbyen for at vise, hvor der i særlig grad er behov for cykelstier, der kan skabe trygge skoleveje for børn og større sikkerhed for alle cyklister. Cykelturen går således forbi flere farlige steder for cyklister. Dem er der desværre alt for mange af.

Efter cykelturen er der forfriskninger til alle deltagere hos Enhedslisten i Mindegade 10.

Kom og vær med.