Vi leger bare…

læserbrev fra Lone Norlander (Ø) og Sander Jensen (Å). 🙂

Lyt til børnene og de voksne eksperter. Det gode børneliv kræver både tid sammen med voksne og tid til at lege selv. Minimumsnormeringer og fokus på børns værdier er en del af løsningen.

Vi leger bare. Hvor mange gange har vi som voksne ikke hørt den bemærkning, når vi trådte ind i et børneunivers? Leg er for børn livsnødvendigt for at danne venskaber, øve sig i konflikthåndtering og finde frem til, hvem de er i verden.

Vi har sammen været i biografen og se den fantastiske film Barndom af Margreta Bolin. Filmen følger en skovbørnehave i Norge og sætter fokus på den helt uvurderlige betydning af tiden, respekten og roen for at børn kan lege og udforske verdenen omkring dem.

Ja til minimumsnormeringer

Det kræver dygtige og engagerede voksne for at give børn de bedste rammer for den leg og dannelse. Derfor er vi meget optagede af, hvad vi kan gøre, for at vores børn kan opleve det gode børneliv i hele deres barndom.

Derfor vil vi arbejde for at indføre minimumsnormeringer i daginstitutioner, der måles ud fra den tid, som medarbejderne reelt er sammen med børnene. Vi skal sikre, at der er nok voksne til at skabe ro, overskud og nærvær med børnene. Normering er selvfølgelig ikke en løsning, der med et snuptag gør dagligdagen bedre. For det første er faste normering et forslag, der er opstået i frustration over, at kommunen ikke prioriterer nok personale daginstitutionerne.

Vi vil også gerne kigge på, hvordan man kan arbejde med forskellige størrelser af institutioner, så vi undgår at alle institutioner skal blive for store. Små enheder fungerer rigtig godt mange steder.

Red de lokale klubber

Vi er meget bekymret over, at byrådet har besluttet at alle klubtilbud i Aarhus skal flyttes ind på folkeskolerne. Nogle steder er det en god ide, andre steder en katastrofe. Vi vil arbejde for, at klubtilbud skal ligge der, hvor de giver mest mening lokalt og ikke i kommunes regneark.

I det hele taget skal vi diskutere hvilke værdier, der kendetegner det gode børneliv. Børnene skal også høres og lyttes til. For et barn i dag har ikke de samme behov, som børn for 10 år siden. Både fordi samfundet udvikler sig så hurtigt, og fordi nye forældregenerationer kommer til.

For os voksne er det gode børneliv ikke bare noget, vi leger med. Det er noget vi skal tage dødalvorligt. For de børn vi taber i en ung alder, risikerer vi at skulle samle op i en ældre alder. Tag udgangspunkt i børnenes tarv og lyt til de voksne, der er tæt på børnene. De har løsningerne til fremtidens gode børneliv. Og så kan livet faktisk være en leg for alle.