Kampen for et frit Palæstina foregår også i Århus Byråd

Forslag til byrådsbeslutning om boykot af varer fra ulovlige israelske bosættelser og selskaber, der arbejder i de besatte palæstinensiske områder er på dagsordenen  for Århus byråd  den 16. august.

Forslaget går ud på, at byrådet beslutter at stoppe for indkøb af varer produceret i ulovlige israelske bosættelser på besatte palæstinensiske områder.

Dette stop gælder for alle led i Aarhus Kommune.

Baggrunden for forslaget er selvfølgelig en håndsrækning til palæstinenserne og stilles på baggrund af tidligere beslutning i Aarhus Byråd  Et stort flertal i Aarhus Byråd vedtog den 9. april 2014 etiske retningslinier for investering af kommunens likvide overskud. I retningslinierne slås det fast, at investeringer af skatteborgernes penge skal ligge indenfor FN-konventioner.

Aarhus kommune har samtidig en etisk indkøbspolitik, hvori det slås fast, at kommunen forudsætter, at kommunens leverandører og deres underleverandører overholder internationale konventioner tiltrådt af Danmark. Det ligger i forlængelse af både de etiske retningslinier for investerings- og indkøbspolitik, at kommunen derfor ikke køber varer og tjenesteydelser, der produceres og udbydes i israelsk bosættelser i besatte palæstinensiske områder.

Israel har i årevis overtrådt international lov og flere af FNs Sikkerhedsråds resolutioner ved at holde Vestbredden besat og opføre ulovlige bosættelser. Forslaget er derfor i direkte forlængelse af Aarhus Kommunes vedtagne etiske retningslinier.

Forslaget er desuden en udmøntning af en opfordring fra den danske regering, der sammen med 16 andre EU-landes regeringer har besluttet at opfordre deres borgere og virksomheder til ikke at handle med israelske eller andre selskaber, der arbejder på de besatte palæstinensiske områder. Denne opfordring er fulgt op af en skarp fordømmelse af de ulovlige israelske bosættelser.

Kommunerne Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal og Herlev i år har besluttet, baseret på FNs anbefalinger og international lov, ikke at købe vejsalt, der importeres fra Vestsahara, fordi landet har været besat af Marokko siden 1975.

Uddybning:   Retningslinier for indkøb af varer er bl.a. Fødevarestyrelsens ordning: ”Mærkning af fødevarer fra Israel og besatte palæstinensiske områder” samt andre tilsvarende mærkningsordninger.

Forslaget er stillet af:

Enhedslistens byrådsgruppe  Jette Jensen

Radikales byrådsgruppe Rabih Azad-Ahmad

SFs byrådsgruppe Thomas Medom

Sagsfremstilling og bilag ses her

/JS