Budgetforlig 2017: Solidt løft til voksne med handicap og mod fattigdom

Enhedslisten har sat kraftige rød-grønne aftryk på budgetforliget i Aarhus – der er et velfærdsforlig, hvor der over fire år gives 1,3 milliarder kr. ekstra til de store velfærdsområder, heraf over 400 mio. kr. til ældreområdet.

Pressemeddelelse, 23.9.2016, Peter Hegner Bonfils, Jette Jensen, Maria Sloth, Enhedslisten i Aarhus Byråd

“Vi har længe meget højlydt sagt, at de store besparelser på handicapområdet, kan vi ikke være bekendt. Så vi har i forhandlingerne benhårdt arbejdet for, at der nu i alt er afsat 54 mio. kr. ekstra om året til voksne med handicap. Det er virkelig en sejr, først og fremmest for denne gruppe aarhusianere, der får et tiltrængt løft,” siger Jette Jensen.

Enhedslisten har selv foreslået, at nogle af pengene kommer fra mindre afvikling af kommunens gæld, for at få penge til øget velfærd.

Budgetforliget giver en gruppe fattigdoms-truede aarhusianere et lys i mørket. Nemlig de mennesker, der får mindre i kontanthjælp, hvis de ikke får 225 timers arbejde. EL har fået de andre partier med til at afbøde denne voksende fattigdom i vores by.

“Vi har fået med, at der bliver oprettet en række ordinære småjobs. Det er virkelig godt, for det kan redde en hel del aarhusianske familier fra truende fattigdom,” siger Maria Sloth.

Af nye forbedringer på ældreområdet har vi fået med, at der gives aflastning af pårørende til demente, og der gives et særligt ferietilbud til ældre med handicap.

Enhedslisten har fået penge med til klimaplan, og derudover 10 mio. kr. til skovrejsning, som dobles op af Aarhus Vand.

“Det er til rigtig stor gavn for de rekreative muligheder, biodiversitet og klimaet. Og så sikrer vi drikkevands-ressourcer. Ja, det er simpelthen bedre end et kinder-æg,” siger Peter Hegner Bonfils.

På kulturområdet har EL været med til at sikre penge til bl.a. Kvindehuset, Museum Ovartaci, Ungdomskulturhus, De Splittergale og Stadsarkivet. Og så har vi desuden fået penge til cykelstier i midtbyen og trafiksanering i Latinerkvarteret.